tirsdag 15. juni 2010

Forklaringer.

Ja når man har en 4 år gammel sønn i hus, må man bare belage seg på mange forklaringer.
Å enkelte forklaringer lager dem selv.

Det hele begynte med at han plukket en løvetann, å som alle vet har løvetenner melk i seg, som man får flekker på hender og klærne.
Så jeg sa rett og slett til han at den var farlig, han skvetter da å slipper den med en gang.
Så måtte jeg jo fortelle at den er ikke farlig, men man får brune flekker på klærne og huden om man plukker og leker med dem.

Så han godtok det svaret, enn så lenge, for når 4 timer var godt sier han: Mamma, en gutt i barnehagen (han sa jo barnet med navn da) han har plukket MANGE løvetenner, for hele han er brun.
Å det første jeg tenkte var, hva i alle dager er det jeg har gjort, så måtte man forklare at han ikke er brun fordi han har plukker mange løvetenner, men fordi han kommer fra et annet land.
han godtok jo det svaret da. Men igår kom det nok en gang fram, men da var det en annen gutt i barnehagen som var brun fordi han hadde plukket løvetann.

Så jeg tok meg en lengre samtale med han å forklarte at noen er hvite og noen er brune.

Så idag spurte jeg han om hvorfor noen var brune, å da sa han ikke noe, å da sa jeg husker du at dem er brune fordi dem kommer fra ett annet land (eller at mamman eller pappan kommer fra ett annet land sa jeg å da til ham). Da sa han ja, det husker jeg.

Disse barna disse barna, man må nå sette seg ned å le litt av dem av og til.
For dem trekker tråder som man selv ikke tenker på. hehe.


Så nå håper jeg at han har lært at dem ikke er brune pga løvetenner.


4 kommentarer: