mandag 26. juli 2010

NAV greier det mest utrolige.

(VG Nett) Nina Tungland trodde hennes hemmelige adresse, kontonummer og personlige sykdomshistorie var i trygge hender hos Nav. Der tok hun feil.
Jeg synes at Nav burde sjekkes opp, jeg har ikke hatt noe bra forhold til Nav inntil nå, når det endelig fungerer slik som det skal.
Dette skal være ett ledd som skal hjelpe deg, men brevene du sender eller arbeidsgiver sender får dem aldri, å dem ber DEG ringe å ordne opp i ALT.
Jeg ringte en gang til NAV for å høre om hvorfor brevet ble sendt i retur til min arbeidsgiver når det var disse opplysningene dem ba om. Å da fikk jeg som svar at jeg måtte ringe min arbeidsgiver å spørre henne om hva som stod i brevet, å da når jeg svarte: det er ikke min sak å ringe min arbeidsgiver å spørre henne om hva som står i hennes brev, når det er dere som har sendt henne det, å dere setter med alle opplysningene om alt. Det han jeg snakket med gjorde var å flire til meg, å sa at nei han viste ikkke hvorfor hun hadde fått brevet i retur. Så sa han at det antageligvis måtte være noe med at det ikke var riktige opplysninger som ble fylt ut.
så jeg ba min arbeidsgiver om å nok en gang sende dem det dem trengte for å behandle min søknad, men den mottok dem ALDRI, å jeg fikk beskjed etter 1 uke etter posten ble sendt, at nei det kunne ta opp til 2 uker før det blre registrert inn, etter 2 uker ringte jeg igjen, å fikk beskjed om at det kunne ta opp til 3 uker før det ble registrert inn, så etter 3 uker fikk jeg beskjed om at nei jeg måtte bare sende inn nok en gang samme brevet.
så jeg fikk nok, jeg ringte nav å ba meg få faks nr deres, å fikk det fakset til dem, å da plutseli hadde dem det. Men det var ikke godt nok utfylt, så jeg måtte få send ett nytt.
så 3 brev og 2 faks måtte til for at NAV skulle få orden i dette. Å da tok det plutselig bare 2 dager så var alt behandlet, å her hadde jeg ventet i 2 lange mnd.
Nei NAV, dem forundrer meg overhodet ikke når det kommer il feil, å brev som aldri blir mottat osv. NAV SKJERP DERE!
Er spent på hvordan det går med den nye søknaden, for merk mine ord, ALT skulle være helt perfekt nå, alle papirene var i orden, å dem trenger ikke noe mer... Men jeg sier bare en ting
VI FÅR SE HVA SOM SKJER!!
Er ikke første gangen man hører at dem har alt dem trenger, så blir det noe helt annet plutseli.

40 kommentarer:

  1. Det som er problemet er at kompetansen blant NAV's ansatte er på et bunnivå. De har stor turnover, og nyansatte blit kvotert inn basert på "minoritetsstatus" o.l. og ikke kvalifikasjoner

    SvarSlett
  2. Erstatning...


    "......
    Nina Tungland synes det er vanskelig å godta unnskyldningen fra Nav.

    - Det hjelper meg lite at Nav legger seg langfate og ber om unnskyldning. Jeg vil be Nav om erstatning for dette."

    Jeg skjønner dette er en feil NAV har gjort men man trenger ikke være en rakettforsker for å finne ut hva motivet ditt med å gå i vg er..

    1000-tips... Erstatning fra nav.. Gratulerer ! Dette ble litt for dumt synes jeg..
    Du får ihvertfall penger fra vg, men jeg tviler sterkt på at det blir noe fra NAV.

    SvarSlett
  3. Det står i artikkelen i VG at det er et enkelt tilfelle.....ja, en feil pr person. Med 340000 syke i landet blir det en del feilsendte brev....

    SvarSlett
  4. Synes faktisk Nina Tungland trenger all den erstatningen hun kan få!!

    NAV er en etat bestående av udugelige og inkompetente personer som har en nedlatende og mistenkelig holdning til alle som er kommet i en livssituasjon hvor de er nødt til å henvende seg til disse kontorene.

    Aetat har alltid vært elendig på saksbehandling!!

    SvarSlett
  5. Herre, eg skjønar ikkje kvifor folk er så negative til NAV. Flytt til eit anna land og så har dei ikkje noko alternativ.

    Eg er berre glad dei er skeptiske til alle som "har ilt i ryggen" osv. Sikkert mange som heilt fint kan jobbe men er for late og vil svindle til seg peng...

    SvarSlett
  6. jeg har fått veldig god hjelp fra nav ang min sønn som har fått dianosen asberger...
    de står på...

    SvarSlett
  7. Det er garantert mange som utnytter systemet vi har, men som en over her sier; flytt til et annet land.. Da har du ikke fått noe hjelp i det hele tatt...

    SvarSlett
  8. Folk er negative til NAV ganske enkelt fordi man risikerer å få en saksbehandler av samme negative kaliber som 11:29.

    SvarSlett
  9. Jeg tror faktisk den stakkars NAV ansatte som gjorde denne tabben har det verre enn Nina Tungland, når Tungland har både krefter og mot til å stå frem i VG med denne historien.

    Det hele virker utrolig utspekulert fra Tungland, som tydelig er på jakt etter erstattnings penger.

    Hvis Tungland "sliter" så mye med dette, burde hun ha stått frem via en advokat i stedet for med fullt navn og bilde for hele norges befolkning.

    Utspekulert og dårlig gjort Tungland.!

    Det er menneskelig å gjøre feil, også for NAV ansatte.

    SvarSlett
  10. Nok en "Anonym" her - men en annen person. Har også hatt den blandede fornøyelse å måtte forholde meg til NAV. Ja, så blandet fornøyelse ble det at jeg til slutt ikke orket mer og ba dem pr. telefon om å slette min søknad om 50% uføretrygd. Nei, det kunne damen slett ikke notere seg, da hun ikke var min saksbehandler. "Unnskyld at jeg er litt plagsom," sa jeg, "men kunne jeg få snakke med min saksbehandler?" Langvarig latter i den andre enden av telefonlinjen og så til slutt: "NEI. Her er det ingen som får sin egen saksbehandler. For øyeblikket er det JEG som sitter med journalen din foran meg. Send et brev, så skal vi se hva vi kan gjøre med saken." Prøvde å få personen til å begripe at jeg i grunnen ringte for å la dem slippe å behandle iallfall en sak. Mer latter på telefon-linjen som endte med et hikstende "den var god, du!"
    Dette må jo høres ut som oppdiktet løgn og fanteri, men jeg forsikrer dere alle sammen at det er reinspikka sannhet.
    Så var jeg så heldig at jeg hadde mulighet for å gå ut i AFP-ordning og det gikk i orden i løpet av en ukes tid og uten opprivende hendelser av noe slag. Får sikkert en kommentar eller to om fenomenet å være arbeidssky, men etter over 40 år i arbeidslivet og i parentes bemerket ALLTID VÆRT GLAD I JOBBEN MIN! ble dette en veldig trist avslutning. Men: Det er med NAV som med alle andre arbeidsplasser: ALT avhenger av hver enkelt person. At så mange har negative erfaringer med NAV kommer kanskje av at de ansatte ikke har gode nok forutsetninger for å gjøre en skikkelig jobb? Hva med løpende opplæring? Hva med STADIG innprenting om hva det innebærer å ha taushetsplikt på en positiv måte? Hva med "eierskap" til ansvaret for hver sine områder? Hva med å få de ansatte til å føle seg verdsatt i jobben? - Med det siste mener jeg ikke bare innholdet i lønningsposen, men for eksempel et positivt lederskap, få folk til å føle seg som en del av et viktig team. Ja, det finnes nok av kilder til lærdom om disse tingene.
    Helt til slutt: Det skal ikke føles som et under å treffe på et både hygggelig, dyktig og DANNET menneske innenfor vårt offentlige hjelpe-
    system. Det burde rett og slett være et minimumskrav.
    Hilsen førtidspensjonist

    SvarSlett
  11. De burde ansette helsesekretærer i NAV, de er opplært til å holde på taushetsplikten og å gi service til brukerne. DE behandler ikke pasienter som en plage, men mer som en "kunde". Nå er det vel mange helseskretærer som mister jobben pga. "talegjenkjenning" (- diktater leses rett inn på data av legen selv). Så det er bare et tips. Ansett folk som ser brukerne som noen de skal HJELPE og som de er forpliktet til å BESKYTTE ang. taushetsplikt osv.

    SvarSlett
  12. Til "Anonym".
    Det er trist å lese din historie men jeg kjenner meg igjen.Jeg gikk på kurs i regi av Nav for å sette meg inn i hva det forplikter å søke om og motta AAP.Kurslederen sa at " vi som jobber på Nav jobber der fordi vi ønsker å hjelpe mennesker som har det vanskelig".Jeg har et funksjonshemmet barn som nå har fyllt 18 år og har søkt om AAP.Han mottok ikke brev om at søknaden var mottat og at han måtte sende meldekort, han fikk ikke beskjed om at han måtte stå reg på Nav .no.Hadde ikke jeg vært i systemet selv så hadde jeg ikke visst allt dette og han ville ikke fått sin søknad behandlet, han ville fått trekk i AAP pga at han ikke hadde sendt meldekort osv.Nav forvaltning rettet opp i meldekortene sånn at han slipper trekk.Jeg kan via tlf regning bevise at jeg har sittet rundt 15 timer på tlf med Nav de siste to mnd pga at de ikke gjør jobben sin og at jeg må sjekke og dobbeltsjekke.De nekter å sette meg over osv .De endret mitt kontonr sånn at mine sykepenger kom til en person i Nordlandsbanken og jeg bor i Østfold.Jeg måtte krangle en hel dag pga at jeg ikke ble trodd.Jeg fikk bare beskjed om at mine penger var utbetalt og ferdig med det.Jeg måtte selv ringe banken og finne ut hvilken bank som hadde dette kontonr.Nordlandsbanken tok selv kontakt med Nav.
    Nå er jeg sliten av å " slåss" med Nav og føler at jeg sitter på nåde og tigger om penger, penger jeg har krav på fordi jeg som følge av store belastninger har blitt syk selv.Jeg sitter her nå og leser din historie og kjenner meg igjen.Til tross for at jeg er sterkt hørselshemmet, har lavt stoffskifte, hjerteproblemer, Carpal tunnelsyndrom og er alene med funksjonshemet barn på 20% omsorgslønn så vurderer jeg sterkt å gå tilbake i jobb og bare ta det jeg får uansett hva det måtte være.
    Jeg er utslitt og har grått siden jeg sto opp i dag.Ikke fordi jeg står i en vanskelig situasjon men fordi jeg har kjempet en lang og tung kamp med Nav ( de har innrømmet svikt i rutiner og beklaget) og tatt i mot så mye dritt fra sure kundebehandlere til tross for at jeg har vært hyggelig selv.At Nav er overarbeidet er det ingen tvil om og det de presterer er ikke god kunderservice selv om jeg fra tid til annen har truffet kjempehyggelige kundebehandlere som har hjulpet meg og virkelig lyttet og vært til hjelp og gitt meg de svar jeg trenger.Min sønn hadde aldri klart denne kampen alene og det er for hans skyld at jeg holder ut.Men nå, nå er det slutt.Jeg orker ikke sitte her og føle at jeg tar penger fra kundebehandlernes lommebok.En kan ikke bytte til annen " operatør" som man gjør om man ikke er fornøyd med f. eks sin mobiloperatør.Vi som er brukere av Nav er prisgitt dem og har ikke noe valg.Vi må finne oss i sure kundebehandlere og svikt i rutiner og til tross for sykdom bare " stå på".

    Det er en storm av kommentarer etter dagens oppslag i Vg og flere blir det sikkert og ønsker å si at de som ikke er brukere av Nav egentlig ikke bør uttale seg , de kan umulig vite hva de snakker om fordi ingen kan vel uttale seg om et system de ikke har vært nødt til å være en del av.................

    SvarSlett
  13. Verste med hele NAV systemet, er at enhver som er ansatt og har tilgang til systemene......kan faktisk sjekke ut venner,uvenner,naboer osv... Uansett hvor de holder til i landet.Alt som ligger der om deg, diagnoser osv.... er fritt frem. Forstå det den som kan.
    I Helsevesenet har de kontrollsystemer på sånt, og folk får gjerne sparken om de snoker, men ikke i NAV. Så håper Datatilsynet ser på hele NAV systemet nå, ikke bare denne enkelt saken.

    Ellers er vel jeg en av de heldige, som faktisk bare har hatt positiv erfaring med saksbehandlerne mine :-))

    SvarSlett
  14. Helt enig i det med helsesekretærer!
    Nav burde ta alle kommentarene til etterretning! NOk er nok nå.Brukere av Nav er kunder av Nav og skal behandles deretter!!!!!!!!!!Og sist men ikke minst vi har ikke annet valg...Vi kan ikke bytte til annen tilbyder.....

    SvarSlett
  15. Saken er hårreisende, fordi det vel havner under kategorien brudd på taushetsplikten som NAVansatte faktisk har. Men noen erstatning bør ikke offeret forvente (og det vil ikke hjelpe heller i en slik sak etter min mening)..dette er staten.

    SvarSlett
  16. Det er helt utrolig hvis alle hos NAV har adgang til alle opplysninger til alle klientene i registrene. På våre sykehus har ikke de ansatte adgang til andre enn de pasientene som har vært på deres avdeling. Spørsmål om andre ting må henvises til den avdelingen der behandlingen ble gjort. Og hvis en ansatt med adgang til journaler "snoker" i andre journaler enn de som de selv jobber med, så kan de få sparken. Det legges nemlig igjen "elektroniske spor" etter de som har vært inne på sidene! Slike datasikkerhets rutiner bør vel gjelde for NAV også!?

    SvarSlett
  17. Man skulle jo tro det, men dette sier iallfall ansatte i etaten...... Jeg spurte også om ikke dette kunne spores eller ble fulgt med. Men tydligvis ikke.....

    Kjente jeg ble ganske skremt, for jeg ønsker ikke at mine venner/bekjente skal lese min journal der. Selv om de som står meg nært, vet hvorfor jeg er i systemet, så kunne det jo vært ting som jeg ikke ønsket de skulle se.

    Har vurdert å ringe NAV lokalt, og datatilsynet å spørre dem om dette virkelig er tilfelle. Da syns jeg absolutt dem bør gjøre noe med det, og få et tilsvarende system som sykehusene har !!

    SvarSlett
  18. Her er jeg igjen, den anonyme førtidspensjonisten som skrev klokken 12.18. Ville bare sjekke hvordan dette utviklet seg og det likner jo litt på den forstyrrelsen av at vepsebol vi har hørt om. Her er det mye trist å lese - med andre ord må noe være riv, rav, ruskende galt med fenomenet NAV. Ble imidlertid VELDIG glad for forslaget om å sikre kvalitet hos NAV ved å ansette helsesekretærer. Det var det jeg var de siste 10 årene av mitt arbeidsliv og omleggingen av sekretærtjenestene innenfor sykehusene våre har, som det blir bemerket, ikke ivaretatt denne gruppen spesielt godt. Ved en anledning ble det sagt rett ut i et orienteringsmøte at "sekretærene skal bort" og "sekretærer er en utdøende yrkesgruppe". Noen av oss nektet å avgå ved døden med en eneste gang og det var ikke lett i hverdagen. Trengte nesten nakkestøtten mer mentalt enn fysisk etter hvert. Ikke greit å gå med freidig løftet hode etter en slik salve! Snakker ikke bare om meg selv, men om hundrevis av gjennomført dyktige mennesker. Men vi får holde oss til saken her - i dag er det NAV vi diskuterer.

    SvarSlett
  19. Det heter "det mest utrolige"!!!

    SvarSlett
  20. Her var det mye å lese. Jeg har ikke fått lest alt men noe har jeg fått lest.
    som at vi som klager på NAV burde flytte til ett annet land.

    Nå har det seg jo slik at vi bor i landet norge som er rikest, som lover og lover og lover at folk som bor her skal få hjelp, blandt annet av NAV. Å da når Norge er slik som dem er, så burde nå landet greie å styre organet bedre enn som så.
    vet dem som bor i andre land ikke får like god hjelp som oss osv, men jeg bor ikke der, å jeg må tenke på hvordan norge står fram.

    Å Norge er ekspert på å vise seg stor utad, så alle andre land får hjelp av oss, men de som bor i landet Norge som er så fabelaktig å leve i, dem får ikke så mye hjelp som dem på utsiden.

    vi er Norge som er verdens rikeste land, men vi hjelper heller andre enn dem som er norske.
    veiene er dårlige, vi har dårlige skoleforhold, å JA jeg vet at andre land har det værre, men når vi er tross alt rikest, så hvorfor har sverige, Danmark og flere land rå til å ha gode veier, gode skoler osv?

    Å Nav er ett organ Norge har for å hjelpe sine folk, samt dem som kommer for å bo i landet.
    Men man må kjempe for sine rettigheter, å vist du ikke vet hvilken rettigheter du har i dette ladet, så kommer du ikke langt heller, for det er det ingen som forteller deg. Det er du pent nødt til å finne ut av selv.

    SvarSlett
  21. Nav har vindus konvolutter, men vet vel ikke helt hvordan man åpner vinduene for å legge inn brevene.
    Jeg har gjennom de siste årene sett en del saker fra Nav (ganske mange faktisk), og det som er hovedkompetansen i dette offentlige uvesen er saksbehanlings feil.
    Det finnes ikke en eneste institusjon i verden som er i nærheten av Nav når det kommer til saksbehandlings feil, og hva gjør de med det???
    INGENTING.
    Jeg tør påstå at Nav er den mest innkompetente etaten som noen gang har eksistert, og der finnes ikke et snev av selvkritikk som gjør at man kanskje endrer på rutiner som gang på gang viser seg å feile.
    Er litt skremende å se at en stor del av skatte pengene våre forsvinner inn i den etaten, for så å bli surret bort i masse tull og tøys, eller saksbehandlings feil som de selv kaller det.
    Hvis ikke nav klarer den oppgaven de er tildelt, så får de prøve å i det minste ansette noen kompetente personer, ellers kan de jo bare flytte hele gesjeften til apeburet i kristiansand dyrepark. (Det kan jo umulig bli værre en det allerede er).
    Nå må noen ansvarlige politikere (hvis vi har noen) lette litt på øyelokka, og få gjordt noe med elendigheten de har skapt. Tror ikke det norske folk er noe spesielt imponert over hvordan dere bruker skatte pengene våre her.

    SvarSlett
  22. Uff jeg kunne skrevet så mye, men makter det ikke. Jeg kan i midlertid si at jeg senest i dag fikk vite på telefon at "ja vi i nav har nok litt rot i systemet, så det kan så godt hende pengene dine har blitt stoppet ved en feil, men din kontaktperson er nok ikke her før om en mnd." Jeg har mottatt et brev om at min trygd er stoppet med øyeblikkelig virkning og at jeg kan ta kontakt for å finne en passende jobb. Jeg må nå maile og maile i håp om at sjefen for denne avdelingen leser det og hjelper meg, for jeg har jo utgifter jeg som alle andre, selv om jeg er lam og ikke trenger penger til "fritidsaktiviteter." (En saksbehandler liret det av seg en gang, om at jeg måtte da vel ha en god oppsparing i min situasjon.) Jeg har store smerter og lammelser, og klarer ikke å skrive mer. Men vit at jeg kunne skrevet om mange års smerteforverring og feilbehandling i regi av nav og deres syke krav, samt mangel på kontroll i eget system. Har vært i systemet siden før det het nav og hadde da en enkel person å forholde meg til. Jeg har enda tilgode å møte samme menneske mer enn en gang i nav systemet, og som oftest klager de selv på at de er nyansatte og at JEG må ha tålmodighet med DEM. Skrekkelig! Hadde man enda bare flyttet utenlands mens man var frisk....

    SvarSlett
  23. Har opplevd så mangt med NAV. Blandt annet fått kjeft fordi saksbehandler kunne se at jeg hadde meldt meg inn i en facebookgruppe som er mot måten NAV drives på. Dette var visstnok å motarbeide egen sak. Hvis ikke det er kommunisme så vet ikke jeg. Ytringsfrihet my ass... her skal vi straffes!

    SvarSlett
  24. Snedig med denne dama som har sånn behov for hemmelig adresse. Googler en navnet kommer jo adressen opp. Dette er meldt avisa for å tjene penger.
    Alle gjør feil, Tungland også.

    SvarSlett
  25. Helt, helt utrolig å legge ved feil dokument. Det er helt umulig for noen andre enn NAV å greie!!!!

    SvarSlett
  26. Ingen som kan si at den adressen stemmer... selv om man finner henne ved å google kan det være en med samme navn, eller falsk/gammel info du finner. Tøfft at hun har maktet å stå frem med sin sak. Jeg tør ikke, da nav gjentatte ganger har behandlet folk mye dårligere etter at det har blitt registrert i papirene at de er "motvillige til å samarbeide, eller fientlig innstilt." Og da er du stempla, uansett om du får ny saksbehandler og uansett hvor mange år det går.

    SvarSlett
  27. Obs, obs, unge mor... NAV leser nyhetssakene som omhandler dem selv, og de lester blogginnleggene. De har nå en mening om at du er vanskelig. Det kan du fort få merke neste gang du stikker nesa inn på et kontor og ber om noe du har rett til.

    SvarSlett
  28. Anonym: obs obs unge mor....


    Ja det sier jo bare litt hvordan NAV drives.

    SvarSlett
  29. For det første, en kommentar til anonym som tydeligvis mener nav sitter og leser blogger og registrerer negative hvem som legger ut negative kommentarer...kremt...TVILSOMT!

    For det andre, og nå forsvarer jeg ikke nav i det hele tatt, men å bruke plass på å kritisere dem for at de sendte i retur papirer som ikke var fyllt ut riktig av DEG eller DIN ARBEIDSGIVER...blir for dumt...

    SvarSlett
  30. det er vel en selvfølge at Nav ansatte har tilgang til alle klientene. Hvordan ellers skal de kunne yte god service når vi ringer og skal vite eventuelle utbetalinger eller feil som er gjort med meldekort blant annet ? Henvise de til en saksbehandler som er på ferie og som BARE får lov til å ha tilgang til journalen til vedkommende?? Ja, da kommer vel det også i VG?fordi da har de plutselig ikke fått den hjelpen de trenger når de ringer dit?
    Jeg tror ikke noen av NAV ansatte har tid til å sjekke ut livshistorien til uvenner , naboer , venner og famile etc.
    Tror de har mer enn nok å gjøre i løpet av en arbeidsdag slik jeg har sett og lest i media den siste tiden.
    Jeg har alltid fått god service på Nav, og vi som brukere er faktisk også pliktige selv til å sjekke våre rettigheter og plikter når vi søker om noe på Nav. Vi er tross alt voksne mennesker.
    Dessuten, du som skriver så varmt om sykehusene og rutinene der, pass deg for å kaste stein i glasshus. At sykehuset lekker informasjon er vel ingen nyhet. Jeg kunne fort gått i media for 1 år siden når jeg ba om journalen til min døde far, og fikk en vilt fremmed mann sin journal tilsendt i posten. Vet menneskelig svikt kalles det, case closed.

    SvarSlett
  31. Etter hva jeg vet, har spurt min saksbehandler , så er det kun Nav lokalt og din egen saksbehandler som har innsyn i din spesielle sak.De har innsyn til et spesiellt nivå men ikke i selve saken,det lgger på lokalkontoret.Klart de må kunne svare på generelle spørsmål som meldekort osv.Problemet er at det er så mye nytt innen Navreformen.Etter 1 mars ble det innført AAP, Arbeidsavklaringspenger, dette erstatter tidligere tidsbegrenset ufør, arbeidsledighetstrygd, attføring osv.Alle som mottar denne ytelsen plikter å sende neldekort med mindre de har fått et vedtak som fritar de for denne plikten, dette avgjøres i hvert enkelt tilfelle.
    Menneskelig svikt finner en overallt og jeg er ganske sikker på at han eller hun som har begått " dagens omtalte tabbe" er helt knust.Men skaden er skjedd og det skulle ikke skjedd.
    Når det gjelder det med hemmelig adresse så er det ikke så lett å slette gammel info som ligger på nett.
    Jeg bor selv på hemmelig adresse og har etter dagens oppslag sjekket litt rundt og tror du j ammen ikke jeg fant bilde av huset vårt med tlf nr og allt på 180.no!!!!!!!.Jeg ringte inn og ba dem slette det umiddelbart.Det tok under ett minutt.Det var " noe som hang i systemet".....Iam.no er et annet sted en bør sjekke om en ikke ønsker å stå registrert.Til tross for gjentatte henvendelser så har de ikke slettet meg men jeg lover at er jeg ikke borte fra deres sider i løpet av uka så vanker det en anmeldelse...selv om dette igjen henger sammen med svikt i systemet hos 180.no......så her er det mye rusk.
    Om jeg en gang til møter en sur saksbehandler hos Nav så ber jeg bare om å få snakke med en annen og sier som det er , at jeg føler ikke at du gir meg den hjelpen jeg trenger....Det pleier å hjelpe.Det er ikke til å komme bort fra at de jobber i et serviceyrke og at de skal nettoppp det, yte service.

    Pga allt som er nytt vet de ikke en gang selv hva som skal gjøres og hvor mange her inne er klar over at all post til Nav, da mener jeg all post, som f eks.frikort....skal sendes via Oslo.Man må printe ut en forside på Nav.no der en punsher inn fødselsnummer , det kommer så en forside tilpasset den informasjon en sender , som skal ligge først i brevet.Dette blir så sendt til Oslo, skannet inn og kommer rett til saksbehandler som går på din fødselsdato.Dette for å hindre at post forsvinner.....Flott synes jeg men veldig tungvint for de som ikke har printer eller pc, f eks de med dårlig råd eller eldre mennesker.Nav gjør da jobben men det tar dobbelt så lang tid.......

    Når det gjelder det at en må sette seg inn i rutiner og rettigheter selv så er det en plikt vi har, greit nok men hva med de som er så syke at de ikke klarer dette selv.....da er en avhengig av opplysningsplikten Nav faktisk har.

    Er glad jeg ikke jobber på Nav.Det kan ikke være lett og kanskje er det derfor de har så mange misfornøyde brukere.Kankje bør staten se nærmere på rutiner , brukere av Nav og deres tilbakemeldinger osv.......

    Det er menneskelig og feile men det er lov å be om unnskyldning og hva vet vi om konsekvensene dette har fått for Nina i dagens VG? Det vet vi ikke....Forstår at hun er opprørt....men, kanskje er dette et resultat av verden vi lever i der allt skal gå så fort og mennesker nesten blir overflødige fordi maskiner og strekkoder overtar allt............

    Jeg har vondt av Nina i dagens Vg og av sakbehandleren som gjorde den fatale tabben og synes det er på plass med en unnskyldning....Det jeg egentlig ikke er enig i er at hun skal ha erstatning for tort og svie..Skaden er jo allerede skjedd den og uoprettelig...Om hun må flytte pga Nav`s tabbe bør hun få dekket utgifter til dette men penger vil ikke ta bort smerten ved det som har skjedd..eller....

    SvarSlett
  32. Du bor ikke i USA....Vær glad for det du får! Skammelig av deg å gå til avisen med en sånne fillesak!

    SvarSlett
  33. Har ingenting med saken å gjøre, men arbeidsavklaringspenger er tidligere rehabiliteringspenger, tidsbegrenset uførestønad og yrkesrettet attføring. Dagpenger har ingenting med det å gjøre, men er like da de også må sende inn meldekort.

    Når det kommer til at all post skal sendes til Oslo, så er dette ikke innført i hele Norge. Fremdeles skal de aller fleste sende til kommunen de bor i. Har man ikke internett og skriver selv, så kan den som uansett skriver det ut for deg også skrive ut forsiden...

    SvarSlett
  34. Ja NAV er helt elendige. Det er ingen av de 17.000 ansatte som har kompetanse. De har sovet seg gjennom universitets og høyskole studiene sine hele gjengen. Det er ingen av brukerne som blir møtt med respenkt. Det er ingen som får utbetalt, barnetrygd, pensjon, uføretrygd, individstønad, sykepenger, dagpenger, hjelpestønad, overgangsstønad, sosialstønad etc Alle papirene til alle i Norge støver ned på kontorene fordi de late saksbehandlerne er for opptatt med å sjekke sensitive opplysninger om naboer og venner.

    SvarSlett
  35. Det var ikke Nina som gikk ut med dette til VG, det var mottaker av brevet...

    SvarSlett
  36. haha, jeg ler så jeg griner jeg, spesielt med tanke på innlegget kl 21:35.:) Ser ut som du selv har sovet deg gjennom det meste !! Din jobb er ???

    SvarSlett
  37. Jeg tror faktisk ingen ansatte på NAV bryr seg noe særlig om de tabbene de gjør, til det er de for selvgode.Jeg mener også å ha hørt at om de skriver noe om deg som du ikke får greie på, så kan alle ansatte i NAV slå opp din sak og lese det som står der. Det er uhyggelig.

    Jeg var en periode under attføring, noe som har ødelagt mitt liv. Jeg ble behandlet som en idiot!
    Jeg hadde svært mange saksbehandlere som var unge og uten erfaring fra arbeidslivet.

    Noen var spesielt uhøflige og arrogante og hadde møter om meg bak min rygg. Hva som ble skrevet om meg etter disse møtene kunne ikke jeg få vite, men har en vag anelse.

    Jeg fikk kopi av de papirer som var tilgjengelige, og så mye stygt har jeg aldri trodd jeg noensinne kunne lese om meg selv!

    Jeg er skoleflink, har bare gode attester, men Aetat hadde gjennomgående negativ omtale om meg, absolutt ingenting var positivt.
    Saksbehandlerne hadde gjort en grundig jobb i kaste skitt på meg. Jeg forstår det ikke den dag i dag. De snakket negativt om meg til absolutt alle og jeg var veldig langt nede psykisk.

    Om jeg var i en situasjon i dag hvor jeg måtte henvende meg til NAV ville jeg heller kaste meg foran toget. Det var GRUSOMT. Når man først er kommet inn i dette systemet er nok "toget gått" for de fleste.

    Jeg kom aldri jobb etter det enda jeg søkte på flere hundre stillinger, t.o.m. vaskejobber. Ble aldri innkalt til intervju.

    Man trenger så absolutt ikke hete Ali for å bli diskriminert i dette apelandet!!

    SvarSlett
  38. På facebook ser da denne damen flott ut. Synd at hun har blitt skuffet av Nav, men hun har sikkert fått noen kroner av VG slik at hun kan drive med sine interesser, som er sydenreiser.

    SvarSlett
  39. Mye feilaktige utsagn om NAV her. Verst er kanskje anonym 26. juli kl 1721 og påfølgende Mitteminda som tror NAV bruker tid på å lese innlegg i blogger til tilfeldige kjærringer rundt om i landet. Er dere så paranoide anbefaler jeg medisinering og psykiatrisk behandling.

    SvarSlett
  40. Hei jeg synes hos skal få erstatning en sånn feil skal ikke skje og ikke så alvorlig som det nav her har gjort .

    SvarSlett