fredag 21. mai 2010

Lekegrind.

Hvorfor bruker man lekegrind?
Noen som har ett bra svar på det?
Er det fordi man er så lat at man ikke gidder å passe ungene sine da dem er begynt å krype rundt?
Er det fordi man har husdyr å vil ikke at babyen skal være i kontakt med husdyret hele tiden?
Men har man husdyr kan jo dem være på ett annet rom, eller få beskjed om at NEI, ikke gå til barnet.
Er det fordi man har trapper som man er redd for at ungen skal falle ned i?
Å da ser jeg heller ingen grunn til lekegrind, for per dags dato har vi grind forand trappa.
Så jeg vet helt ærlig ikke hvorfor noen har lekegrind?
Dem tar mye plass, å jeg ser som skrevet ikke no bruksområdet på det.
Lekegrinder kommer i mange former og fasonger, å ser ganske stillig ut, men jeg ser ikke bruksområdet. Hva er bruksområdet på en lekegrind?

Har du svar på dette vil jeg gjerne høre det.
hvorfor lekegrind?

5 kommentarer:

  1. lekegrind KAN være kjekt for dem som for eksempel røyker. man kan sette barnet 5-10 min i lekegrinden for å kunne gå ut å ta seg en røyk uten å være bekymret for at barnet skal skade seg mens man er ute..

    lekegrind kan også være kjekt for dem med større barn. for eksempel slik som meg. hvis jeg hadde hatt lekegrind kunne jeg ha sotte minstejenta oppi der så hun kunne fått litt alene lekero eller hvilero å gitt mitt større barn beskjed om at han må la lillesøster være ifred når hun er i lekegrinden. for når hun er der skal hun få være alene med tid for seg selv...

    finnes mange argumenter både for å mot lekegrind. så hvær enkelt må bare self finne ut av hva som veier over det andre av for å imot argumenter :)

    (min onkel brukte demmes lekegrind som "lekekasse" da hannes barn hadde så voldsomt MANGE leker :P hehe

    SvarSlett
  2. lekegrin e for late foreldra. man skal ikke stenge barna inne. de skal få krype dit man vil. så helt enig me dæ linda

    SvarSlett
  3. Lekegrind finnes det gode argumenter for både i mot å for! :)
    Å synes det var litt vell mye å ta i når noen skriver det er for at foreldre er late!! :O

    Kjekt med lekegrind om det er søsken som egentlig igrunn er små selv!
    Eller om kan er alene, å trenger litt tid til å gjøre husstell å matlaging!
    er så mye.....

    SvarSlett
  4. Jeg skrev det med late, for å ta litt i ja.
    Men jeg mener ikke at foreldre er late.
    var bare et generelt spørsmål :)

    slik som det med hund og det. Bare ett spørsmål. :)

    Jeg har hatt denne diskusjonen i ett nettforum, å har fått mange positive ting med lekegrind, å noen negative.

    så det kommer jo ann på om foreldre vil bruke det eller ikke.
    det er opp til hver enkelt menneske.

    Å jeg ser nå bruksområdet, å takker for at noen kunne gi meg svar på dette. For nå har jeg mer forståelse i produktet. :)

    SvarSlett
  5. Hei,

    Ser at det er en stund siden dette innlegget ble opprettet, men kom tilfeldig over det nå, og har litt tanker om det, så måtte bare kommentere :)

    Jeg synes det er mer negativt å ikke ha lekegrind, enn å faktisk ha det. Moren min hadde lekegrind i stua når jeg var liten, og hun syntes dette var utrolig praktisk. Hun satte meg ikke oppi lekegrinda for å selv kunne late seg, men av trygghetsgrunner.

    Mange situasjoner kan oppstå når hun er den eneste til å se etter meg, mens pappa var på jobb.

    Det var jo utrolig praktisk og trygt å kunne legge meg oppi lekegrinda med leker, mens hun lagde mat og drev med kokeplater, eller hvis telefonen ringte og hun måtte løpe etter den et annet sted i huset.

    Det var også praktisk på vinteren hvis noen ringte på og hun ville slippe og ta med meg ut for å lukke opp (pga den kalde trekken).

    Da jeg ble noen mnd større ble jeg også mer vilter, og kunne sikkert funnet på mye rart hvis hun tok en sjanse på å bruke toalettet noen minutter, eller satte på en klesvask i underetasjen.

    Var også praktisk for henne å vite at jeg lå et trygt sted mens hun tok seg en dusj og fønet håret.

    Hadde de besøk av gjester som føk rundt med kaffe og kaffekopper var det også veldig greit å ha meg oppi lekegrinda med lekene mine, slik at sjansen for at jeg plutselig skulle dra i duker og få kaffe over meg var minimal.

    Men jeg vet at onkelen og tanten min (de var barnløse) rettet kritiske blikk mot denne lekegrinden når de var på besøk og så på den nærmest som et fengsel, og at det omtrent grenset til barnemishandling å putte barnet oppi der. Dette mener jeg er en holdning som stammer fra uerfarenhet og lite innsikt i hvordan det er å ha ansvar for et barn 24 timer i døgnet. De tenkte nok ikke på slike sjanse-situasjoner som mamma visste hun iblant kom opp i.

    Jeg tror det spørs litt hvordan man ser på det. Hvis man ser for seg at moren har barnet oppi der til enhver tid, så blir det jo for dumt. Men å ha en lekegrind stående til små "nødsituasjoner" der man ønsker å sikre seg ekstra i forhold til barnet, mener jeg bare er positivt og ganske så forsvarlig.

    :)

    SvarSlett