fredag 14. januar 2011

Lavkarbo livet er ikke noe for meg!

Jeg har funnet ut etter nesten 2 uker at lavkarbo er ikke noe for meg.
For kroppen min er konstant sulten og jeg har humørsvigninger som er ekstreme.
Så er jeg tross alt 2 barns mor, å det til 2 små, å da er matvaner til mor og far det som legger seg til ungene, å da kommer jo selvsakt spørsmålene fra min sønn om hvorfor mamma ikke spiser brød, hvorfor spiser mamma bare pålegg, å det får ikke jeg lov til osv.
Så når jeg skal gjøre en livstils endring, så skal jeg heller gjøre noe ungene å tjener på.
Så her skal det bli mer frukt og grønnsaker i kosten, å treningen blir jeg selvsakt å fortsette med.
så takk for lavkarbo livstilen for denne gang, å hei til den sunne livstillen med grønnsaker, frukt og bær. (og trening selvsakt)

6 kommentarer:

  1. Christoffer er da stor nok til at han forstår det å slanke seg hvis du forklarer han det! :-/

    SvarSlett
  2. Jeg skjønner deg godt, og synes du har tatt et bra val. Jeg er av den oppfatning at man skal ikke prate om slanking rundt barn, for det kan gi usunne holdninger hos de.
    Men jeg er såpass overvektig, og nøye med maten min (veier mat, for å vite hvor mye kalorier jeg spiser) at jeg har forklart for ungene at det er veldig skadelig for helsen at mamma er så stor. Og at jeg må gå ned i vekt, ikke fordi jeg ikke er fornøyd med hvordan jeg ser ut, men fordi jeg vil ha det godt sammen med de, og orker å gjøre mer sammen med de. Ikke bli syk fordi jeg er så stor. Men så har jeg vært oppi nesten 150 kg da!! Nå høres jeg sikkert veldig motstridende ut her da. Men jeg vet selv at jeg har blitt veldig ødelagt av "slankehysteri" hjemme fra jeg var barn.

    SvarSlett
  3. Nitapus: en vis forståelse vil han ha ja, men han er tross alt bare 5 år. Å man skal være gode forbilder for barna. Å jeg er ikke en av dem som sier ta på deg sykkelhjelm, så sykkler jeg uten selv.

    Å dessuten følte jeg meg ikke vel med lavkarbo, med alle hurmør svigningene, som nok gikk ut over barna og min samboer. Å det å gå konstant sulten er ikke heller bra for kroppen. Så her blir det heller den "riktige" måten å slanke seg på, å den tjener kroppen å best på, nemlig vitaminer fra frukt og grønt :)

    For lavkarbo består av egg og fett, å de 2 tingene gjør hjerte sykt, For mye fett gjør at blodårene dine kan gå tett, å for mye egg gir høyt koleserol, noe som å skader hjerte. Så neitakk mega slanking som ikke er sunt for kroppen, å hei trening og vitaminer :)

    Tjukkebollefeita: Jeg har en mor, en bestemor, å mange andre i min slekt, der man bestandg får høre: Hvor feit du er, du burde slanke deg osv. Det tar bare ikke feil, at hver gang jeg er hos min mormor så får jeg stygge kommentarer på hvordan jeg ser ut, at jeg burde slanke meg, at jeg burde gå med bedre klær, at jeg ser stygg ut osv osv osv.... Jeg er dritt lei av dem, å jeg er selv ikke fornøyd med kroppen min, men jeg gjør ikke dette for å se tynn ut på utsiden, å kroppen har det trasig innvendig, nei jeg gjør dette for bedre helse, bedre kondis, å bedre selvtillit, slik at jeg kan være ett sunt forbilde for mine barn :D så vil jeg ønske deg lykke til videre med det du holder på med, så får vi håpe at alle for det slik som dem ønsker :D en tung vei er det, men verd det på slutten.

    SvarSlett
  4. Hei Linda

    Godt å høre at du har sluttet med lavkarbo. Det beste er å spise grovt brød, masse frukt og grønnsaker, mye fisk og magert kjøtt samt å lage mest mulig av maten fra bunnen (unngå toro).

    Men jeg må rette deg på en ting. Selv om egg inneholder mye kolesterol, så øker det ikke kolesterolverdiene dine i blodet. Hva som avgjør hvor høyt kolesterol du har, er kolesterolproduksjonen i kroppen, og denne produksjonen stimuleres når du spiser mettet fett (det vil si fett fra sjokolade, kake, kjøttdeig, boller, chips, potetgull osv). Altså vil ikke egg øke kolesterolet, men det vil mettet fett gjøre. Egg har fått ufortjent dårlig rykte.

    Så: spis egg med god samvittighet! Det er stappfullt av sunt fett og gode proteiner!

    Ingunn

    SvarSlett
  5. Jeg trodde egg var slik, fordi en kompis av meg fikk beskjed om å kutte ut eggene, pga høyt kolesterol. Men jeg stoler på deg, for har en viss anning hvem som heter Ingunn som er på bloggen min, å jeg tror jeg vet hva du studerer, så takk for svar. :)

    SvarSlett
  6. Hihi, ja, det er Ingunn du var på leir sammen med for noen år siden ;)

    SvarSlett